Czarne-punkty-komunikacjiUważaj na „czarne punkty komunikacji”

Czarne punkty to elementy naszego zachowania, które przeszkadzają innym lub wywołują złe wrażenie. Mogą być one podstawą złej komunikacji. Jednocześnie mogą przynosić ujmę naszej godności. Istotne jest to, że widzą je inni a my ich nie dostrzegamy.

Co może być czarnym punktem komunikacji?

  • – hałaśliwość i brak wyczucia granic
  • – niechęć wobec zmian
  • – narzucanie się z pomocą
  • – seksualizowanie relacji
  • – pogardliwe podejście do ludzi
  • – despotyzm
  • – nadmierny krytycyzm
  • – pesymistyczne nastawienie do życia
  • – ciągłe narzekanie
  • – egocentryzm, narcyzm
  • – emocjonalna zmienność
  • – izolowanie się od innych
  • – awanturnictwo
  • – brak stabilizacji emocjonalnej, ciągłe zmiany decyzji
  • – nadmierna podejrzliwość
  • – niewłaściwy ubiór
  • – obrażanie się bez powodu
  • – perfekcjonizm
  • – nieprzyjemny zapach potu lub z ust

Odkrywanie swoich czarnych  punktów jest bardzo trudne. Nie możemy na siebie spojrzeć oczami innych. Nie jest łatwo też przyjąć ze spokojem feedbek (czyli informację zwrotną), ponieważ może być dla nas zbyt bolesny i uruchamiamy wówczas instynkt samoobrony. Najbogatszym źródłem informacji o nas samych są nasi najbliżsi. Powinniśmy się nauczyć ich słuchać, a nawet zwracać się do nich z prośbą o naszą ocenę.

Inaczej ma się sprawa w firmie. Tutaj taką rolę pełni menedżer. To on dyskretnie, z szacunkiem , odwołując się do przyjętych w firmie standardów, uczula „podwładnego” w formie rozmowy. Wskazuje na niedostatki w jego codziennym sposobie funkcjonowania w firmie.  Jedną z metod takiej rozmowy to metoda „kanapki”. Mówimy coś pozytywnego o danej osobie, następnie zwracamy uwagę na to, co powinna dana osoba zmienić, a na koniec dodajemy znów coś pozytywnego.

Są jednak przeciwnicy tej metody, którzy uważają, że pozytywne zakończenie tego feedbeku, zamazuje to co chcielibyśmy zmienić w drugiej osobie. Przekonani są, że powinniśmy nasz przekaz słowny konstruować tak: dwie lub trzy pozytywne informacje, a na koniec jedna negatywna. Jeżeli taka rozmowa jest niezwykle trudna do przeprowadzenia, można wprowadzić do użytku „Skrzynkę opinii i pomysłów”. Do niej każdy pracownik może wrzucić karteczkę z nowym pomysłem na dobrą atmosferę w pracy i lepszą integrację zespołu.

Praca nad czarnymi punktami naszej komunikacji to trudne wyzwanie, wymaga wzajemnego zaufania, szacunku i życzliwości. Bardzo ciężko jest ją wprowadzić w życie, ale niestety jest to konieczne w obecnej rzeczywistości. Wszędzie spotykamy ludzi, którym przekazujemy jakąś informację, a oni nas oceniają. Od pozytywnej opinii zależy nasza przyszłość  i sukces.

Życzę Ci drogi czytelniku, abyś spotykał się zawsze z pozytywnymi opiniami, a wszelkie ewentualne niedociągnięcia szybko i skutecznie w przyszłości eliminował . Bardzo mnie ucieszą komentarze na temat tego artykułu, czyli czarnych punktów komunikacji. Być może pominęłam jeszcze jakieś przykłady zachowań, które dla Ciebie stanowią czarny punkt w komunikacji.